
Webinar onsdag 3. november kl. 10.00-11.00
Hvorfor ny MVA-melding så kort tid etter forrige endring?
Myndighetene ønsker en ny og moderne løsning, som er mer effektiv og «uten arv fra fortiden».
Målet er å lage en bedre løsning både for selve innlevering av MVA-meldingen, men også for å forenkle og forbedre mulighetene for oppfølging og kontroll rundt denne svært viktige skatteinntekten for Norge.
- Ny rapporteringsstruktur
- Flere poster – 40 mot tidligere 19
- Nye elementer – MVA spesifikasjon
- Rapporten er bygget opp iht. SAF-T avgiftskoder
- Krever
- Flere MVA kontoer i balansen
- Justering av oppsettet i Visma Business per bedrift/klient/selskap
- Nye skjermbilder for momsrapportering og avstemming
- Annet
- MVA melding for 2022 kan ikke leveres på gammel måte i gammelt format
- Mulighet for tilleggsmelding utgår. Kun ny fullstendig melding som erstatter den forrige for samme termin, vil være mulig.
Hvordan påvirker dette økonomisystemet – Visma Business
Det må «bygges» nye skjermbilder, samt gjøres endringer i formularene for rapportering av mva.
Vi trenger flere balansekonti for mva, samt flere merverdiavgiftsnummer. Videre må det gjøres endringer på noen av dagens avgiftskoder.
I webinaret vil vi gå gjennom de viktigste punktene ifbm. endringene som må gjøres i Visma Business, hvilke versjoner som vil kunne rapportere iht. ny struktur og hva som er viktig å passe på.
Meld deg på for å få med de seneste nyhetene rundt ny mva melding 2022 og bli klar til rapportering av termin 1 - 2022
Dette webinaret er gratis!
Webinaret holdes av:
Berit Kvittem
Rådgiver Visma Business
Astrid Kvam
Rådgiver Visma Business