kundeoppfølgingssystem

5 tips for å sikre en god kundereise

Har du noen gang tenkt over hvordan dine kunder opplever det å være kunde hos deg?

Vår erfaring tilsier at mange bedrifter ikke har tenkt så godt igjennom dette. De bedrifter som har god kontroll på kundereisen sikrer en mer lojal kundemasse med langvarig kundeforhold og de tjener dermed mer penger på dem. Å ha kontroll på kundene sine, samt en gjennomtenkt kundereise, har vist seg å være en suksessfaktor. Vi gir deg 5 konkrete tips om hvordan du kan bedre kundereisen for dine kunder.

Tips 1: Ha god informasjon på nettet

De fleste søker på nett for å finne ut hvilket produkt, merke, tjeneste og leverandør de skal velge. På dette tidspunktet vet ikke du at den potensielle kunden er interessert i ditt tilbud. Det er derfor veldig viktig å ha god informasjon om dine produkter og tjenester tilgjengelig på nett. Du kan spre informasjonen videre på flere plattformer, slik som på hjemmesiden din, i artikler og blogger, samt på LinkedIn og Facebook. Kommer du ikke opp på førstesiden på søket er sjansen for å bli vurdert og valgt betraktelig redusert.

Tips 2: Gi verdi til kundene dine

Som et viktig ledd i det å vinne og beholde kunder er det nødvendig å tilføre kundene ekstra verdi. Dette kan gjøres på mange måter, eksempelvis å sende dem relevant informasjon og tilgjengeliggjøre faginformasjon som artikler, blogger, videoer og guider på hjemmesider og kundeportaler.
Gjør det enkelt for dine kunder å finne det de leter etter og gi dem litt mer enn forventet. Om du ikke ønsker å dele alt åpent, så gjør det enkelt å få informasjonen tilsendt når de ber om det eller del den på lukkede kundesider.

Tips 3: Følg opp kundene til avtalt tid

Det er sjelden du er alene om å gi et tilbud på en vare eller tjeneste. Hvis produktet eller tjenesten har samme kvalitet og pris så kan det hende du vinner salget ved å være den leverandøren som følger opp tilbudet og viser du bryr deg. Noen ganger er det så enkelt som at den som kontakter kunden – vinner. Har dere snakket om å ta et møte om 6 måneder følger du opp kunden og avtaler dette møtet i god tid. Det er stor sannsynlighet for at dine konkurrenter er aktive på dine kunder, og hører ikke kunden fra deg er veien kort til konkurrenten.

Tips 4: Strukturer og del kundedata internt

Sørg for å ha kundedata strukturert i en database og tilgjengeliggjør denne informasjonen for hele bedriften. Med felles kundedatabase vil alle vite hvem kunden er, hvilke produkter og tjenester de har, hvilke problemer og supportsaker de har hatt tidligere, om det er noen store salg på gang eller om de har noen utestående fakturaer. I henhold til den nye Personvernforordningen (GDPR) er det også et krav om å ha kundedata strukturert og med dokumentert samtykke til lagring av data.

Tips 5: Gi god kundeservice

Sist, men ikke minst, gi god kundeservice. Vi lever av våre kunder og i dagens digitale samfunn er det enklere enn noen gang å bytte leverandør. Dårlige opplevelser spres raskt på nett og et dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt. I tillegg er det mer lønnsomt å beholde en kunde enn å finne en ny. Hvis kunden føler seg gjenkjent, sett og ivaretatt vil enhver henvendelse, negativ som positiv, oppleves på en god måte. God kundeservice er et stort konkurransefortrinn, og her er det lett å bli bedre!

Skrevet av: Elin Risberg, Salgsjef for CRM satsningen i Vitari.
Elin har jobbet med SuperOffice CRM løsninger siden 2004, og med rådgivning og salg av CRM løsninger siden 2006.

Vil du ha flere tips eller vite mer om hvordan du skal gjennomføre de 5 tipsene over?
Ta kontakt med meg direkte på elin.risberg@vitari.no eller 901 32 210, så tar vi et uforpliktende møte.