Hva betyr abonnementsøkonomien for deg som kunde?

Hva betyr abonnementsøkonomien for deg som kunde?

For ca. 10 år siden startet en trend som allerede har rukket å få stor innflytelse på forretningsdrift. Tanken var å gå bort fra å kjøpe produkter, til å abonnere på tjenester. Vi kaller dette ”abonnementsøkonomien”, og abonnement som forretningsmodell har kommet for å bli. Hva betyr dette for deg som kunde?

Abonnementsøkonomien sin fremvekst

Abonnementsøkonomien blir ofte sett i sammenheng med SaaS Software (Software as a service), som for eksempel skybaserte ERP-systemer (Visma.net) og CRM-systemer (SuperOffice). På privatfronten er du høyst sannsynlig allerede kunde av en eller flere tjenester som blir levert i abonnementsform. Jeg snakker selvfølgelig om tjenester som Spotify og Netflix, eller andre strømmetjenester for film og musikk.

Men det var jo ikke med streamingtjenester og SaaS at det hele startet. Ideen rundt denne forretningsmodellen har eksistert i en årrekke med flere forskjellige produkter og tjenester. Det stammer fra aviser og magasiner, og ble stadig mer populært i andre bransjer som treningssentre og telefonselskaper. De senere årene har mulighetene til å abonnere på fysiske produkter som matkasser og kosmetikk også kommet. Det finnes få grenser for hva som kan tilbys som abonnement.

Hva vil abonnement si?

Forretningsmodellen er enkel: Kunden betaler en månedlig/årlig sum for et produkt eller en tjeneste. I en tradisjonell forretningsverden kjøper kunden produktet eller tjenesten én gang, til en engangssum. I en abonnementsverden derimot, kjøper kunden tjenesten gjennom en løpende avtale, hvor det ofte faktureres på månedsbasis.

Abonnement er både praktisk, enkelt og fleksibelt sett fra et kundeperspektiv. Modellen gjør det enkelt å skalere og tilpasse løsninger. Kundene vil faktisk kunne merke flere fordeler med abonnement.

Kunden i fokus

Det handler ikke lenger om å fullføre et prosjekt eller et salg, for så å bevege seg videre til neste kunde. Helt siden abonnementsmodellen sin inntreden, sammen med de skybaserte produktene, har fokuset endret seg fra å gjelde hovedsaklig produkt eller tjeneste, til å gjelde kunde. Med abonnemensmodell kan man si at kunden kjøper både i dag og i fremtiden, så fremt vi som leverandør fortsetter å levere produktet eller tjenesten slik kunden både ønsker og krever. Dette har ført til et tettere forhold mellom kunden og leverandøren. Samtidig har det også ført til et større press på bedriften når det gjelder kundetilfredshet. Kundefokus og gode, langsiktige kundeforhold er derfor nøkkelen til suksess for bedrifter som leverer abonnementstjenester.

Våre løfter til din bedrift

I Vitari har vi helt siden oppstarten i 2002 fokusert på hvordan vi skal kunne være en samarbeidspartner av høyest mulig kvalitet. Vi er sikre på at dette langvarige og kontinuerlige fokuset på samarbeid og leveranse er en av hovedgrunnene til at vi ble utmerket til årets Visma Partner ved forrige kåring i 2016 ,og at vi scorer høyest på kundetilfredshet. Men vi vet at “kampen” om kundene blir hardere. Denne kampen er vi definitivt klare for! For å sikre tilfredse kunder og gode kundeopplevelser har vi utarbeidet tre løfter som vi jobber utifra :

  1. Vitari skal være den beste rådgiver for videreutvikling av systemene
  2. Vitari skal levere i henhold til forventningene
  3. Vitari skal være tilstede med en trygg og effektiv brukerstøtte