Kundene er viktigst!

Kundene er viktigst!

Vi gratulerer Visma som “Årets Kundeserviceledelse” i 2017. I Vitari er det å «skape gode kundeopplevelser» også et hovedmål for 2017.


Under fagkonferansen Kundeservicedagene ble Årets Kundeserviceledelse kåret, en pris som hedrer de beste kundeservicelederne i Norge. Målet med prisen er å styrke serviceledelse som profesjon, synliggjøre høy resultatskapning og vise frem beste praksis.

De tre finalistene i år var Finn.no, DHL Express og Visma, men det var sistnevnte som stakk av med seieren. Som forhandler av Visma sin produktportefølje er vi stolte av å ha en leverandør som tar kundene på alvor. Vitari har også stort fokus på kundeopplevelser og kundetilfredshet.

 

Mål om å skape gode kundeopplevelser

Å skape «Gode kundeopplevelser» er vårt hovedmål for 2017. Fornøyde kunder kjøper mer, er mer lojale og det er hyggelig for alle parter når kundene er fornøyde.

Gjennom hele 2016, og nå i starten av 2017, har Vitari vært den av Visma sine Platinumspartnere (de største partnerne) med høyest kundetilfredshet. Dette er vi svært stolte av. Det er stort fokus på kundetilfredshet både hos Visma og hos andre partnere, og vi er glade for å utmerke oss her.

Hva gjør Vitari for å skape gode kundeopplevelser?

Leder for kundesenteret i Vitari, Caroline Christensen, lister opp disse punktene:

  • Vi jobber kontinuerlig med å forbedre prosesser for å gjøre det enkelt å være kunde av Vitari.
  • Vi måler kundetilfredshet med to ulike verktøy. På den måten har vi oversikt og et grunnlag for forbedringer.
  • Vi har fokus på kundeopplevelser gjennom hele organisasjon. Vi deler erfaringer og inspirerer hverandre til å skape gode kundeopplevelser.
  • Vi lever etter Vi-Tar-I, og ønsker alltid å «yte det lille ekstra» for å få fornøyde kunder.
  • Vi har en strategi på mennesker; både ansatte og kunder. Vi har derfor et mål om å være blant de beste i landet på både medarbeidertilfredshet og kundetilfredshet.
  • Vi har høy medarbeidertilfredshet. Dette gjør at vi bevarer kompetanse i selskapet og kundene opplever at de kan forhold seg til samme mennesker år etter år. Vi mener at fornøyde medarbeidere yter mer
  • Vi bruker CRM systemet SuperOffice til å organisere all kundeinformasjon, slik at alle ansatte til enhver tid sitter med oppdatert informasjon.
  • Vi er ærlige i vår kommunikasjon. Høsten 2016 hadde vi for eksempel en hektisk periode hvor vi skulle forberede overgang til nye mva oppgaver for alle kunder. Daglig leder Asle Sjørbotten sendte e-post til våre kunder om at vi gikk en travel tid i møte, og at noe mer ventetid måtte påregnes.

Kundetilfredshet henger sammen med bunnlinjen

Det koster mindre å ta vare på en kunde enn å skaffe en ny. Derfor er det også lønnsomt å jobbe med kundetilfredshet. Det er gjort forsøk i USA hvor man kjøper aksjer i selskap med høy kundetilfredshet, og disse aksjene har steget prosentvis mer enn gjennomsnittet. 

Vi mener det er en sammenheng mellom at Vitari i 2016 scoret høyt på kundetilfredshet og medarbeidertilfredshet, samtidig som vi har hadde et rekordår omsetningsmessig og ble årets vismapartner.

Kundetilfredshet er derfor lurt å jobbe med fra et forretningsmessig perspektiv. Og det er en stor bonus å få jobbe med fornøyde mennesker, både kolleger og kunder.