Med CRM kan du systematisere kundekunnskap, og dermed øke salget og styrke kundelojaliteten.

Finansavisen skrev tidligere i år om viktigheten ved CRM, og intervjuet da Vitaris egen CRM-ekspert Trine Ølberg. Her kommer et kort utdrag av artikkelen som kan leses i sin helhet her.

– Det fine med et godt CRM-system er at all informasjonen vi har om kunden er lett tilgjengelig for alle som trenger den,sier Trine Ølberg.

– Kundelojalitet er viktig av mange årsaker, men det viktigste er å beholde de kundene man allerede har. For når man allerede har fått en kunde kan man både selge mer og kanskje også utvikle kundeforholdet så godt at kunden blir en av dine ambassadører, sier Trine Ølberg som er teamleder for CRM-teamet i Vitari.

 

Gullgruven

På mange måter blir informasjonen som ligger i en bedrifts CRM-system bedriftens gullgruve, for det er her man kan trekke ut informasjon på en slik måte at kundeforholdet stadig forbedres, og med det også salget.

– Det fine med et godt CRM-system er at all informasjonen vi har om kundene er lett tilgjengelig for alle som trenger den. Ikke minst setter det bedriften i posisjon til å være proaktive, for eksempel ved å sende ut spesialtilbud på mail til spesielle kundegrupper. Ved godt selektert informasjon på kundene kan man spisse budskapet og slike tiltak skaper ofte lojalitet. Kunden føler vi vet hva de behøver, sier hun.