Mottak og sending av faktura

Mottak og sending av faktura

Hvis du ønsker å effektivisere dine arbeidsprosesser er elektronisk mottak og sending av faktura et godt sted å begynne. Det er enkelt å komme i gang, samtidig som det gir både tids- og kostnadsbesparelser.

Elektronisk faktura= EHF

Med elektronisk faktura menes ikke å sende en PDF på epost, men at man tar i bruk EHF. EHF er statens format for elektronisk fakturering, og innebærer at alle fakturaer sendes og mottas direkte i ditt og din motparts økonomisystem. Hvis du er mottaker vil du kun trenge å attestere fakturaen via pc, mobil eller nettbrett – mottak og kontering går automatisk. Og er du sender trenger du ikke lenger å bekymre deg for feil informasjon på fakturaen eller om den faktisk har kommet frem.

Faktura via epost har for eksempel blitt mindre trygt da flere og flere fakturaer havner i spamfilteret til mottakeren, noe som øker sannsynligheten for at du ikke får pengene dine til forfall.

Fordeler med EHF

  • Spar 83,50 kr og minst 10 minutter per faktura mottatt elektronisk
  • Ha mindre sannsynlighet for å få purregebyr på mottatt faktura
  • Spar 55,50 kr per faktura sendt elektronisk
  • Øk andel betalte fakturaer til forfall til 90%, i stedet for 72% (papir) og 66% (epost)

Passer dette for meg?

Hvis du fortsatt benytter deg av faktura via post eller epost med mye manuelt arbeid og punching, samt større usikkerhet, vil vi anbefale at du kommer i gang med Visma.net AutoInvoice – Vismas system for sending og mottak av elektronisk faktura. Uansett om du fra før av bruker Visma Business, Visma Global, Visma Document Center, Webfaktura, DI eller Visma.net ERP, vil AutoInvoice passe for deg.

Ønsker du mer informasjon?
Kontakt oss

Vil du vite mer? Kontakt oss her.